سرخط خبرها

نمره قبولی مشهد در میزبانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

  • کد خبر: ۲۰۴۳۱۲
  • ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
نمره قبولی مشهد در میزبانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران
بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور در منطقه خاوران در حالی به پایان رسید که شرکت‌کنندگان در جشنواره، از میزبانی مشهد رضایت کامل داشتند.

به گزارش شهرآرانیوز، بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور در منطقه خاوران که از روز ۱۰ دیماه به میزبانی مشهد آغاز شده بود، به پایان رسید و برگزیدگان در ۲ بخش خیابانی و صحنه‌ای معرفی شدند. هر چند مراسم اختتامیه این جشنواره به دلیل تقارن با حادثه دلخراش تروریستی در کرمان برگزار نشد، اما در مجموع شرکت کنندگان در جشنواره اعم از داوران و گروه‌های نمایشی، از میزبانی مشهد رضایت کامل داشتند.

طراحی کلی جشنواره، درست و بدون نقص بود

«شاهین سلطانی» کارگردان نمایش صحنه‌ای «ننه زار» است که از پردیس تهران در این جشنواره شرکت کرده است. داستان نمایش او نیز روایتی از زندگی دو برادر است که برای زندگی روزمره به ماهیگیری می‌روند. بعثی‌ها به آن‌ها حمله می‌کنند. مادری که چشم انتظار فرزندان است و ....

اما سلطانی درباره حضور در این جشنواره می‌گوید: در جشنواره منطقه ای، کار‌های خوبی از استان‌های مختلف دیدیم و در کنار آن، نقد و نظر سایر گروه‌ها را هم درباره کار خود شنیدیم.

وی می‌افزاید: مشهد از قطب‌های تئاتر کشور است و دوست داشتم تئاتر‌های گروه‌های منتخب مشهد را هم ببینم. مخاطبان مشهدی هم مخاطبان باسواد و اهل هنر هستند و نظرات خود را درباره کار با ما مطرح کردند. این که نقاط ضعف و قوت توسط مخاطب گزارش شود، در کیفیت کار و نیز کار‌های آینده، بسیار موثر خواهد بود.

سلطانی خاطرنشان می‌کند: تئاتر برای مردم و مخاطب است با وجود این که در همین جشنواره روزانه ۶ تئاتر بر روی صحنه می‌رفت، هنوز هم در گوشه و کنار اجرا‌ها می‌دیدیم از کار ما صحبت می‌کنند. این، برای من بسیار ارزشمند است و جایزه‌ای است که برای کار خود گرفتم.

وی در ادامه می‌گوید: میزبانی مشهد هم بسیار خوب بود و حتی در مقایسه با دیگر مناطق بسیار موفق بوده‌اند. امسال داوران بسیار خوبی حضور داشتند. طراحی کلی جشنواره بسیار درست و بدون نقص بود و با وجود آن که معمولاً اعتبارات کافی در اختیار جشنواره قرار نمی‌گیرد، اما امسال جشنواره به خوبی در مشهد برگزار شد.

تنها مشکل، حجم برنامه و تراکم اجرا‌ها بود

«مازیار رفعتی» کارگردان نمایش صحنه‌ای «خانه‌های اجاره‌ای» که از سیرجان استان کرمان راهی جشنواره شده، روایتگر زندگی یک زن تبعه افغان است که برای رضایت گرفتن از شاکیان شوهر خود، با کارفرمای ایرانی که ولی دم است قراردادی امضا می‌کند و ...

وی درباره این جشنواره می‌گوید: با وجود سختی‌هایی که تا پیش از رسیدن به مشهد وجود داشت، اما در مشهد همه چیز به صورت منظم و هماهنگ شده بود. تیم اجرایی مشهد سنگ تمام گذاشت. میزبانی مشهد بسیار خوب بود و تنها مشکل، حجم برنامه و تراکم اجرا‌ها بود.

رفعتی می‌افزاید: تراکم اجرا‌ها برای گروه‌های نمایشی که دکور ویژه‌ای را طراحی کرده بودند، مشکلاتی به وجود می‌آورد. از سوی دیگر، به دلیل تراکم اجرا‌ها فرصت نشد همه کار‌ها را ببینیم و البته حجمی از مخاطب را هم از دست می‌دادیم.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به عدم حمایت‌هایی که در استان وجود داشت و هزینه‌های مالی بسیاری که به ما تحمیل شد، اول انصراف خود را اعلام کردیم. اما بعد تصمیم به ادامه گرفتیم و البته با مشکلات فراوان به مشهد رسیدیم. نکته اینجا است که در مشهد، شرایط متفاوت بود و همه مشکلات را فراموش کردیم.

رفعتی تاکید کرد: امیدواریم حمایت از تئاتر به گروه‌ها و موضوعات خاص محدود نشود و همه گروه‌ها از حمایت‌های عادلانه برخوردار باشند. تئاتر می‌تواند از اعتبارات فرهنگی دستگاه‌های مختلف استفاده کند که این موضوع مستلزم برنامه‌ریزی دستگاه‌های متولی است و البته به سود فرهنگ کشور هم خواهد بود.

جشنواره در وضعیت بسیار خوبی برگزار شد

«یاسین رضوانی» کارگردان نمایش «بی هوده» از شهر گرگان استان گلستان به مشهد آمده است و نمایشی با ژانر اجتماعی را به روی صحنه برده است. نمایش روایتگر زندگی جوانی به نام کاوه است که پس از بازگشت به خانه متوجه می‌شود برادر کوچکترش با ماشین همسایه که در حیاط خانه آن‌ها پارک بوده، بدون اجازه بیرون رفته و ...

وی معتقد است جشنواره در وضعیت بسیار خوبی برگزار شد و می‌گوید: کار‌های خوبی هم ارائه شد. برخلاف این تصور که بعد از کرونا، تئاتر دچار رکود شده، اما کار‌های خوبی هم ارائه شد در بخش‌های مختلف، رقابت‌های خوب هم شکل گرفت. امیدواریم این کار‌ها به سود تئاتر تمام شود.

وی می‌افزاید: البته کار ما هنوز اجرای عمومی نداشته و فقط یک بار در جشنواره استانی به روی صحنه رفته و منتخب جشنواره استانی شناخته شده است؛ لذا هرچند اجرا قابل قبول بود، اما با توجه به اینکه در اجرای عمومی تئاتر با نفس تماشاگر متوجه می‌شود، حتماً می‌تواند پس از اجرای عمومی به شکل مطلوب‌تر ارائه شود.

رضوانی تاکید می‌کند: عنوان این کار «بی هوده» بود و این عبارت هم باید به صورت جدا نوشته شود. دلیل آن هم معنای مد نظر از این عبارت بوده است. «هوده» به معنای «درست» است. اگر ترکیب «بی» و «هوده» به صورت سرهم نوشته شود، به معنای «نادرست» است. اما اگر به صورت جدا نوشته شود، مقصود این است که نه درست و نه نادرست است و نوعی ابهام را در متن خود دارد.

تماشاگران مشهدی بسیار خوب بودند

«محسن میرزایی» کارگردان نمایش «کلاه شما قاضی» که از شهر کرمان راهی جشنواره شده است نیز کاری با موضوعی اجتماعی دارد. تعدادی زندانی که برای نجات یک زندانی دیگر از چوبه دار، تلاش می‌کنند. این نمایش، روایتی متفاوت از «زندان» را به تصویر می‌کشد که معمولاً مردم شناخت کمی از آن دارند.

میرزایی می‌گوید: در جشنواره، کار‌های متفاوتی از گروه‌ها دیدیم. به نظر می‌رسد برخی از کار‌های موضوعی باید در جشنواره‌های خاص موضوعی رقابت کند و نمایش آن در این جشنواره چندان توجیه نداشت.

وی می‌افزاید: وضعیت اسکان و پذیرایی استان خراسان رضوی و مشهد بسیار عالی بود. البته زمان برگزاری جشنواره چندین بار به تعویق افتاد و برای حضور تیم اجرایی ما هم که غالبا کارمند و شاغل هستند، مشکلاتی ایجاد شد که این موضوع ارتباطی با میزبانی بسیار خوب مشهد نداشت. همه چیز خوب بوده و هیچ مشکلی نداشتیم.

میرزایی خاطرنشان می‌کند: ما برای مردم و تماشاگر کار می‌کنیم. من بازخورد‌های اجرای نمایش را هم در کرمان و هم در جشنواره منطقه‌ای دیدم. به نظرم اجرای خوبی بود و مخاطب از آن راضی بود و توانست مخاطب را به فکر و اندیشه وادار کند.

وی تاکید کرد: تماشاگران مشهدی بسیار خوب بودند و استقبال بسیار قابل توجهی داشتند. از همان روز اول و اجرای اول، سالن‌ها کاملاً پر می‌شد و تعدادی از مخاطبان هم پشت در‌های بسته می‌ماندند و مجالی برای حضور در سالن پیدا نمی‌کردند. ضمن اینکه مخاطب همه کار‌ها را به خوبی رصد می‌کرد و تفاوتی بین کار‌ها قائل نمی‌شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->